Lahjakkuuden elementit

Taidon tukipilarit

Joskus kuulee puhuttavan lahjakkuudesta aivan kuin kyseessä olisi yksittäinen erityisominaisuus. Lahjakkuus on kuitenkin monen ominaisuuden (ja elementin) summa. Ulospäin näkyvä lahjakkuus voi tarkoittaa käytännössä vaikkapa sitä, että opiskelijalla on käytettävissään tiivis tukiverkosto, jonka kantamana taitoa on hyvä kasvattaa.

On toki olemassa myös superlahjakkuutta, joka on ensisijaisesti sisäsyntyinen ominaisuus. Jotkut meistä kykenevät esimerkiksi jo lapsena toistamaan liki virheettömästi monimutkaisimmatkin sävelkuljetukset ensikuulemalta.

Meille muille lahjakkuus on kokoelma erilaisia ominaisuuksia tai elementtejä, jotka kehittyessään otollisissa olosuhteissa muodostavat vähitellen taidon. Musiikkia harrastaessa lahjakkuutta kannattaakin hahmottaa alta löytyvien elementtien kautta. Miten hyvin kukin elementti tukee harjoitteluasi juuri nyt?

Aihe on tietysti paljon monimutkaisempi kuin mihin yksi blogikirjoitus riittää, mutta yksinkertaistaen musisoijan lahjakkuuselementeistä päällimmäiseksi nousee viisi, jotka omasta mielestäni asettuvat tärkeysjärjestykseen seuraavasti. Kutsun niitä “taidon tukipilareiksi”.

  1. Halu oppia

  2. Maltti

  3. Sinnikkyys

  4. Aika

  5. Tuki

1. Halu oppia

Musiikkitunteja tulee yleensä kokeilemaan musisoija, joka on innostunut aiheesta. Into ja halu oppia ovat kuitenkin eri asioita. Into on todella tärkeää ja sillä pääsee hyvin alkuun! Toisaalta halu oppia tarkoittaa sitä, että kykenee sitoutumaan henkisesti ja myös fyysisesti prosessiin, jonka oppiminen edellyttää.

Oppiminen on useimmiten pitkä polku ja vaikka seuraavan toteaminen saattaa kuulostaa lannistavalta, niin opiskelu ei aina tunnu innostavalta. Prosessiin kuuluu olennaisena osana motivaation aaltoilu. Aaltojen keinuttaessa matkantekoa eteenpäin kantaa halu oppia. Halu oppia on siis syvempi motiivi kuin “pelkkä” innostus, vaikka sekin on tärkeää. Molemmilla paikkansa!

2. Maltti

Kun on halu oppia, seuraavaksi tarvitaan malttia toteuttaa harjoitusohjelmaa. Maltti tarkoittaa sitä, että harjoitukset tehdään huolella, vaikka ne tuntuisivat helpoiltakin. Yleensä juuri ns. helppojen harjoitusten suorittaminen rakentavalla tavalla on se, mikä vaatii soittajalta eniten malttia. Maltti on elementti, joka rakentaa taitoa. Maltin vastakohta on kiirehtiminen ja huolimattomuus.

3. Sinnikkkyys

Musiikinopiskelu on vaativaa! Erityisesti, jos tarkoitus on kehittyä tavoitteellisesti. Välttämättä tämä ei ole se, mitä musisoija haluaa, mutta jos on, niin sinnikkyys on tärkeä elementti harjoittelussa.

Sinnikkyys on epämukavuuden sietämistä. Tai toiselta kulmalta katsottuna kauneuteen pyrkimisen arvostamista. Mahdollisesti myös eräänlaista meditaatiota… Harjoitellessa täytyy tehdä toistoja sinnikkäästi ja malttia käyttäen, kunnes uusi asia onnistuu sujuvasti.

Sinnikkyyteen kuuluu myös terveen itsekritiikin harjoittelu. Sinnikäs harjoittelija opettelee tunnistamaan, milloin harjoitus on suoritettu riittävän huolellisesti. Tämä ei välttämättä tarkoita lainkaan samaa asiaa kuin täydellisyys. Riittävä on kirjaimellisesti riittävä.

Filosofisesti ajatellen täydellisyys on päätepiste. Eräänlainen pysähtynyt tila. Riittävän jälkeen puolestaan matka vielä jatkuu.

4. Aika

Uuden taidon opettelu on hermoston uudelleenohjelmointia, joka ottaa aikansa. Sinnikäs ja maltilla suoritettu harjoittelu vaatiikin väistämättä aikaa. Mikäli soittoläksyjä harjoitellaan oppituntien välissä vain joitakin minuutteja, ei ole mahdollista tehdä toistoja kovin montaa. Toki tunneilla voi ja saa ehdottomasti käydä vaikka harjoittelemattakin!

On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että harjoittelumäärä on suoraan suhteessa siihen, miten nopeasti uusia taitoja voi omaksua.

5. Tuki

Tuki opiskelulle muodostuu vähintään kolmesta osa-alueesta. Yksi näistä on opettaja, toinen on opiskeluolosuhteet tuntien välillä ja kolmas on tuki perheeltä tai läheisiltä. Aina parempi, jos kaikki pilarit ovat tukevat, mutta jos muut elementit ovat kunnossa, vähempikin voi riittää.

Aikuisten haasteet

Aikuisille ensisijainen haaste elementtien suhteen on yleensä aika. Työ-, perhe- ja muiden kiireiden keskellä voi olla vaikeaa löytää aikaa harjoitteluun. Kuulostaa ehkä yllättävältä, mutta myös sinnikkyys on aikuisten haastelistalla oman kokemukseni mukaan korkealla. Ehkäpä vielä korkeammalla kuin lapsilla…

Lasten haasteet

Koska lasten aivot ovat muutenkin vielä muovautumisvaiheessa, ensisijainen haaste on ymmärtää, mitä maltti harjoitellessa tarkoittaa. Maltin kunnioittaminen voi olla jo aikuisillekin haaste, joten lapsille haaste on moninkertainen. Maltti nivoutuu yhteen myös sen kanssa, miten lapsi hahmottaa ylipäätään halun oppia. Saattaa nimittäin olla, että soitin sinällään kiehtoo, mutta kiehtovuus ei ylitä sitä rajaa, jolloin halu oppia aktivoituu syvempänä motiivina.

“Halu oppia” voi lapsen mielessä tarkoittaa jotain muutakin kuin opiskelua. Se voi merkitä esimerkiksi samaa kuin “tuohan on hienoa”. Ja hienoahan se musiikki onkin!

Lasten opiskelua tukiessa tärkeintä onkin tunne. Jos soittaminen ei tunnu mielekkäältä, niin miksipä sitä sitten soittaisi! Toisaalta vain parilla kolmella sävelellä soittaessa mielekkyyden löytäminen voi olla haaste sinällään.

Nuoriso on oman kokemukseni mukaan kuitenkin varsin sinnikästä porukkaa, kunhan vain tunneyhteys musiikkiin ja sen myötä halu oppia löytyy.

Mukavaa kesää kaikille! :)

Elias

Edellinen
Edellinen

Miksi musiikkiopinnot aloitetaan C-sävelestä?

Seuraava
Seuraava

Miksi sävelten nimet seuraavat aakkosia? Miksi Euroopassa B on H? Miksi pianonkoskettimet ovat valkoisia ja mustia?