Taitopyramidi

Stadin Musakoulun Taitopyramidi on opiskelumenetelmä, jonka keskiössä on tavoitteellisuus ja todennettavuus. Tarkasti rajattu opintopolku keskittää opiskelijan huomion siihen, mikä on taitokokonaisuuden kehittymisen kannalta olennaista.

Hallitusti jo opittujen taitojen päälle uutta taitoa rakentaen opiskelija hahmottaa kykynsä suhteessa taitokokonaisuuteen laajemmin. Tämä on tärkeää, jotta opiskelu on mielekästä myös silloin, kun se on työlästä.

Opiskelijan ymmärtämys ja valmius soveltaa oppimaansa todennetaan taitoarvioinnilla. Taitoarvioinnissa osaamista arvioidaan vain objektiivisesti todennettavissa olevana taitona. Esimerkiksi erilaisten rytmikuvioiden hahmottaminen on todennettavissa objektiivisesti, mutta taiteellinen tulkinta ei.

Kun opiskelijan saama palaute kohdentuu tarkasti taidon elementteihin, myös mahdolliset oppimisen esteet löytyvät tehokkaammin. Opiskelijan käsitys osaamisestaan selkeytyy ja kyky käyttää taitoa monipuolistuu.

Saatavilla olevat aiheet:

Tietoja

Kukin opintoaihe rakentuu kolmelle tasolle. Tasot kuvaavat sitä, missä vaiheessa taitokokonaisuuden hallitsemista opiskelija on. Tavoiteaika kunkin tason suorittamiselle on 2-4 lukukautta (noin 30-60 opetuskertaa, oppilaasta riippuen). Tasot ovat:

• Aloittava (1)

• Kehittyvä (2)

• Viimeistelevä (3)

Kun tason sisältämät aiheet on todennettu opettajan tekemällä taitoarvioinnilla, siirrytään seuraavalle tasolle. Taidot rakentuvat toistensa päälle, joten tasolta seuraavalle voi siirtyä vain, mikäli edellisen tason konseptit ovat hallinnassa. Mikäli jokin aihe vaatii lisähuomiota, tehdään opintosuunnitelma kehittyvien taitojen viimeistelemiseksi ennen siirtymistä eteenpäin.

Opetus voidaan toteuttaa joko lähiopetuksena Stadin Musakoulussa Helsingin Jätkäsaaressa tai soveltuvissa aiheissa myös etäyhteydellä. Etäyhteys ei ole mahdollinen soittamiseen liittyvissä aiheissa.

Kysymyksiä

Vastaukset avautuvat kysymystä klikkaamalla.

• Taitopyramidi on opiskeluintensiivinen menetelmä, joka edellyttää opiskelijalta niin kirjallisen, toiminnallisen (esim. kuuntelu tai soitto), opettajan kanssa tunnilla tehtävän kuin omatoimisen harjoittelun hyödyntämistä.

Suositusikäraja: Noin 9-vuotiaista ylöspäin (myös aikuisopiskelijat)

Ikäraja on joustava, mutta opiskelijalla tulee olla perustason luku-, kirjoitus- ja numeroiden hahmotustaito sekä riittävä kapasiteetti keskittyä kuuntelemiseen, kokeilemiseen ja harjoitteluun.

Huomaathan, että monesti etenkin nuoremmille opiskelijoille soveltuu luontevammin vapaamuotoisempi opiskelu, sillä kotiharjoittelulle koulutöiden ja muiden harrastusten lomassa saattaa jäädä vähemmän aikaa.

• Taitopyramidimenetelmä edellyttää opiskelijalta säännöllistä harjoitteluvalmiutta ja kykyä edetä tarkasti kohdennettujen tehtävien kautta.

Ns. tavallisilla yksityistunneilla aihealue ja tavoitteet suunnitellaan oppilaan toiveiden mukaan, eikä säännöllinen harjoittelu ole välttämätöntä (joskin toki aina suositeltua), mikäli oppilas tällä tavalla haluaa musiikkia harrastaa.

• Taitopyramidia ei ole rakennettu opetushallituksen määrittelemän taiteen perusopetuksen opintosuunnitelman pohjalta, eikä se näin ollen ole sellaisenaan yhteensopiva kansallisen tutkintojärjestelmän kanssa.

Yksityisenä ammatinharjoittajana opettajalla ei ole mahdollisuutta tarjota opiskelijalle kaikkia taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman edellyttämiä opintoelementtejä, kuten vaikkapa esiintymismahdollisuutta ja vuorovaikutusta muiden musisoijien kanssa.

Käsiteltävät konseptit kunkin aiheen sisällä ovat toki pääpiirteiltään samoja kuin monissa muissa musiikkioppilaitoksissa, sillä musiikin konseptit ovat yhteisiä.

Taitopyramidimenetelmä on käytössä vain Stadin Musakoulussa.

• Opiskeluvauhdin opiskelija voi päättää itse, mutta suositus on kerran viikossa tai kahdessa tapahtuva 25 tai 50 minuutin opetuskerta.

Arvioitu omatoiminen kotiharjoitteluaika viikoittain on 30-60 minuuttia.

Jotta taitoa voi kartuttaa, tulee harjoittelua tapahtua riittävästi. Olennaisessa roolissa on myös opiskelijan halu harjoitella huolellisesti. Tarvittu harjoitteluaika riippuu musisoijasta.

Huomaathan, että opintokokonaisuuksien suoritusajat riippuvat sekä oppituntien lukumäärästä että opiskelijan valmiudesta opiskella ja harjoitella.

• Kullekin tasolle on määritetty ohjeellinen suoritusaika. Keskimäärin tavoiteaika yhden tason suorittamiselle on 2-4 lukukautta.

Tasojen suoritusajat riippuvat kuitenkin käytännössä sekä oppituntien määrästä että opiskelijan valmiuksista ja toteutuneesta harjoittelusta. Siinä missä toinen omaksuu yhden tason oppimäärän kahdessa lukukaudessa, toinen saattaa edetä nopeammin. Toinen puolestaan tarvitsee aikaa enemmän.

• Jos vastaat seuraaviin kysymyksiin myöntävästi, Taitopyramidi saattaa soveltua sinulle.

Onko opiskelijalla valmius käydä tunneilla säännöllisesti ja harjoitella keskittyneesti?

Onko opiskelijalla motivaatio (ja tarvittava tuki) opiskella myös sellaisia aiheita, mitkä eivät suoraan liity lempikappaleisiin tai siihen, mihin musiikissa tuntee erityistä vetoa? (Esim. musiikinteoriassa aiheita käsitellään pienissä paloissa konsepti kerrallaan.)

Onko opiskelijalla halu sitoutua laajan taitokokonaisuuden opiskeluun pitkäjännitteisesti? (Ainakin lukukaudeksi tai pariksi.)