Musablogi
Stadin Musakoulun blogissa käsittelen musiikkiin, taitoon, oppimiseen ja luovaan työskentelyyn liittyviä aiheita. Tervetuloa!
Musiikkitunnit vapaalla tyylillä vai pakettina?
Stadin Musakoulussa tunteja maksetaan yhden lukukausimaksun sijaan täsmälleen se määrä, minkä oppilas tarvitsee.
Keskitytään perusasioihin! Mihin ihmeen perusasioihin?
Lajissa kuin lajissa perusasiat ovat ne tärkeimmät asiat. Mielestäni soittotunneilla yleensä kannattaa käydä nimenomaan perusasioiden takia.
Voiko taito periytyä?
Pitkäjännitteisessä taidon kehittämisessä kyse ei ole yksittäisten suoritusten onnistumisesta, eikä ratkaisevalla tavalla edes “luontaisen lahjakkuuden” soveltamisesta.
Voit olla mitä vain haluat!
Tukea tarvitaan aina. Mutta missä kulkee raja tukemisen ja pakottamisen välillä?
Kuinka pitkä soittotunti on sopiva?
Alle kouluikäisille (4-6-vuotiaille) 15 minuuttia voi olla juuri sopiva kesto.
Iskän pianotunnit, Argh!
Tietoinen tekeminen tarkoittaa sitä, että soittaja ohjataan sellaisten tehtävien pariin, joissa ajatus ja kehon toimintakyky haastetaan sopivalla tavalla.
Mitä sävellystunneilla tehdään?
Säveltämisen opettamisen ytimessä on yksi tarkasti rajattu kysymys. Mistä sävellyksessä on kyse?
(Nuotin)lukutaito rakentaa keskittymiskykyä
Lapsi ja nuori (miksei vanhempikin?) tulee ohjata sellaisiin tilanteisiin, joissa aivoja rasitetaan. Tilanteisiin, joissa ongelmanratkaisuprosessilla on tilaa käynnistyä.
Piano päihittää pädin 10–0. Soittotunnilla opitaan keskittymistaitoa.
Monesti mieleni on tehnyt muuttaa soittotunnin nimi keskittymistunniksi. Niin oppimisen esteet kuin onnistumisetkin juontavat syynsä lähes poikkeuksetta tähän taitoon.
Minkä ikäisenä soittotunnit voi aloittaa?
Kyse ei ole opiskelijan iästä tai teknisistä valmiuksista, vaan pikemminkin opettajan valmiudesta toimia eri-ikäisten ja erilaisten ihmisten kanssa.
Tekoäly ja ihmisäly
Tekoälyn kehittyessä hyvän opettajan merkitys korostuu. Sellaisen, joka nostaa mielen korkealle ja kannustaa lentämään.
Pianotunnit lapsille
Lapsi on läsnä ja haluaa tutustua uusiin asioihin. Tehden itse tai vierestä seuraten. Villin vapaasti kaikkia mahdollisia äänilähteitä kokeillen tai vaieten kuin muuri.
Miksi musiikkiopinnot aloitetaan C-sävelestä?
C-duurista löytyviä sointuja soittaen ja C-duurikolmisoinnusta aloittaen musiikille syntyy tonaalinen keskus, jota kohti kaikki muut soinnut pyrkivät erilaisin vahvuuksin etenemään.
Lahjakkuuden elementit
Joskus kuulee puhuttavan lahjakkuudesta aivan kuin kyseessä olisi yksittäinen erityisominaisuus. Lahjakkuus on kuitenkin monen ominaisuuden summa.
Miksi sävelten nimet seuraavat aakkosia? Miksi Euroopassa B on H? Miksi pianonkoskettimet ovat valkoisia ja mustia?
Hengellistä musiikkia ja kirkkoa on suurelta osin kiittäminen siitä, että länsimainen musiikki sekä nuottikirjoitus on kehittynyt nykyiseen muotoonsa.
Kuinka paljon pitää harjoitella?
Musiikillinen taito ei voi kehittyä, mikäli musiikkituntien väleissä ei käytetä kohtuullista aikaa uusien asioiden harjoitteluun.
Mestari vai riittävän hyvä? Kumpi on parempi?
Mikäli riittävän hyvän ja mestarin eroavaisuuksia ei tiedosta, voi edessä olla turhautuminen. On nimittäin olemassa paljon taitoa, jota ei voi oppia, jos ei harjoittele kuin mestari.
Kustannustuki 2 ei tavoita pieniä yrityksiä
Kustannustuen tulisi luonnollisesti toteutua samanlaisena kaikille yrityksille ollakseen oikeudenmukainen.
Mikä on hyvää musiikkia? (Osa 2/3: Melodia)
Samoin kuin ei ole mielekästä vertailla päärynän paremmuutta suhteessa omenaan, ei ole mielekästä väitellä siitä, onko country-musiikki parempaa kuin barokkimusiikki.
Mikä on hyvää musiikkia? (Osa 1/3: Tiedostava kuuntelija)
Musiikkimakumme ei ole automaattisesti avoin kaikelle. On tärkeää altistaa itseään uusille äänimaisemille, sillä kielitaitoa ei voi laajentaa käyttämällä vain jo osaamaansa kieltä.